Pages

Tuesday, December 4

Anda Boleh Dengar Apa yang Anda Mahu, Tapi Tidak Mendapat Apa yang Anda Mahu

Malam ini tiba-tiba teringat BTN pada tahun 2008. Waktu itu kami dalam program persediaan ke luar negara di INTEC, UiTM Kampus Seksyen 17, Shah Alam.





Babak 1

Kebetulan, saya terpilih untuk menjadi salah seorang pengerusi slot ceramah. Maka seperti biasalah, saya harus menemu bual Tuan Penceramah terlebih dahulu sebelum sesi bermula. Persepsi saya terhadap golongan imigran (Bangsa Cina dan India) ditanya awal-awal.

Memandangkan soalannya adalah "apa yang Humairah faham", maka saya mentakwilkan maksud beliau adalah apa yang telah saya faham sepanjang mengikuti BTN itu. Maka skema jawapan saya, ala-ala mahu masuk exam, sebiji-biji saya nukilkan berdasarkan Intended Learning Output yang diletakkan pihak BTN.

Namun, untuk memulakan majlis itu, saya memulakan ucapan aluan dengan membaca doa.

Allahumma arina al-haqqa haqqan, wardzuqna at-tiba'ah, wa arina al-bathila bathilan, wardzuqna ijtinabah

Penutup bagi majlis pula, kerana penceramah membincangkan tentang media arus perdana yang wajib dipercayai, dan media pembangkang yang menipu, dan juga setelah habis semua pemimpin pembangkang terutamanya DSAI diburukkan, saya memberikan satu lagi kalam hikmah daripada Sayyidina Ali KWH:

Lihatlah pada apa yang dikata, bukan pada siapa yang berkata 

Moral of the story, anda boleh buat saya memperdengarkan apa yang anda ingin dengar, tapi anda tidak boleh menyekat pemikiran saya. Anda boleh buat saya akur di masa sedemikian, tapi tidak selalu.

Malah, kalau di gelanggang BTN pun saya berani melawan yang salah, lagi-lagilah untuk sebuah kesatuan yang saya cintai. *Peace*


Babak 2

Saya akui, assesment fikrah yang dibuat dalam BTN adalah sangat teliti.

Pertama kali aktiviti LDK diadakan, soalan pertama yang ditanya dua fasilitator yang bertugas mengendali kumpulan kecil seramai 8-10 orang itu memulakan perbincangan dengan ice breaking dan soalan tambahan, siapakah pemimpin yang paling anda tidak selesa? 

Maka, jawapan saya mudah. DSAI. Kebetulan ketika itu fikiran saya tengah keliru, apa sebenarnya yang diperjuangkan PKR setelah DSAI dibebaskan daripada rejim ISA. Kemudian saya tambahkan Samy Vellu. Legalah mereka dengan dua jawapan ini. Samy Vellu kerana bangsanya yang bukan Melayu.

Apa yang gagal fasilitator saya kesan adalah, sebenarnya nama DSAI keluar kerana saya tidak mengenali pimpinan BN, dan nama mereka cukup tidak menonjol untuk membuatkan saya merasakan mereka figure yang prominent untuk diteliti ideologinya.

Kedua, mesejnya adalah, Samy Vellu waktu itu ditelanjangkan di media arus perdana dengan pelbagai "kebodohan". Mesej saya adalah, itu standard pimpinan BN. Dan Samy Vellu menjadi tokoh untuk diwar-warkan, justeru mendapat perhatian saya.

Moral of the story, bukan semua teknik assesment anda berkesan untuk semua orang :)

No comments:

Post a Comment

Saya telah menulis, kini giliran kamu. Pandangan dan perkongsian kalian amat saya hargai. ^_^