Pages

Sunday, May 9

P-i-n-d-a-h

Ada beberapa orang anak yatim yang tinggal di sebuah rumah kebajikan bersama seorang penjaga. Selepas setahun, penjaga itu terpaksa meninggalkan mereka. Tambahan pula, mereka sudah boleh berdikari.

Lantas mereka bersama-sama berpindah ke sebuah rumah baru. Mereka bersama-sama memikirkan bagaimana untuk memulakan kehidupan di rumah itu. Di antara mereka, mereka lantik seorang ketua. Kerana itu syarat yang diletakkan oleh Pemantau Anak-anak Yatim Dermaga.

Beberapa masalah timbul sepanjang mereka berada di rumah baru. Masalahnya wujud kerana ada seorang jiran yang suka mengambil kesempatan kerana mereka anak yatim yang berharta. Mereka tidak petah berkata-kata. Mereka tidak arif selok-belok negeri itu. Ketua mereka sering cuba berbincang dan meminta adik-beradiknya ikut sama berbicara. Menurut ketuanya, cara itu boleh membantu melancarkan komukasi mereka. Malahan pula, akhir-akhir ini ketua mereka malas ke kelas pertuturan. Sebelum ini, mereka pernah mengambil kursus pertuturan bersama-sama.

Tetapi mereka berdiam cuma, marah terlepas di belakang jiran sahaja. Hanya berketuk-ketuk dalam tempurung sesama mereka, meletakkan segalanya atas bahu si 'ketua' untuk berbicara. "Awak kan ketua, tugas awak la kena cakap!" Begitu hujah mereka.

Beberapa bulan kemudian, seorang anak yatim lain yang ditinggalkan adik beradiknya bertanya kepada si 'ketua'. "Bukankah adik-beradikmu juga mahu berpindah keluar?"

Si 'ketua' hanya menjawab: "Entah, mereka tidak pernah menyebutnya."

Si 'ketua' cuma berdiam diri dan menunggu mereka memberitahu sendiri.

Beberapa hari kemudian, kerana khabar angin sudah kencang di luar, si 'ketua' bertanya kepada saudaranya. "Benarkah kiranya kamu mahu bergerak keluar?"

Dijawab saudaranya: "Tak buat keputusan lagi". Dan diam mengisi masa.

"Kalau kalian mahu berpindah sebab masalah jiran kita, ingatlah, masa kita masuk ke sini dulu kita masuk sama-sama," ketua menutup bicara. Masalah jiran itu sekadar terlintas di fikiran ketua.

Petangnya, sewaktu melepak-lepak dengan beberapa rakan, sekali lagi isu pindah keluar. Kata rakan ketua, "benar, saudaramu ada memberitahu kami. Katanya kerana masalah jiran."

Oh, kencang ribut di luar, hanya kami di bawah bumbung yang aman.


Fikiran ketua mula menerawang dengan perkara-perkara buruk.
Tamat.

Nota : Ada orang kata "Not talking is the root of evil"

3 comments:

  1. err..
    lambat cket nok pehe..

    nnti bace plop skali lagi..heehe

    ReplyDelete
  2. Hehe.. you dont know the story, sbb tu payah nk pehey.. kih4..

    tp x po la, ambik pengajaran berdasarkan cerita ini sahaja.. :)

    ReplyDelete
  3. errk..
    second time bace baru dapat meaning die cket2..
    tp cam bleh bayang ugok la..

    anak yatim..??hehe

    sabar je la..:)

    ReplyDelete

Saya telah menulis, kini giliran kamu. Pandangan dan perkongsian kalian amat saya hargai. ^_^