Pages

Tuesday, March 24

Mujadalah: Kebenaran atau Kemenangan?

Semalam, saya ber"chatting" dengan sahabat seperjuangan di Jordan, XX. Seputar status ym saya yang berbunyi:
Ikhtilat itu perlu, tapi ikhtilat hurriyyah yang perlu dijauhi. Setuju?

Status ini saya nukilkan kerana kerap kali terbaca poster yang meletakkan Ikhtilat Sifar sebagai slogan. Sepanjang pengetahuan Bahasa Arab saya yang masih sangat dhaif ini, perkataan ikhtilat itu masdar kepada fi3il madhi ikhtalata, yang bermaksud gaul. Maka ikhtilat bermaksud pergaulan, dan pergaulan bebas itu perlu ada kata sifat yakni hurriyyah yang bermaksud bebas. Huhu. Ini sekadar pengetahuan cetek saya.

Al-maklumla, dalam setiap bahas, perlu disorihkan dahulu definisi tajuk perbincangan.

Asal pandangan saya, ikhtilat yang merujuk kepada pergaulan dengan masyarakat sekeliling, sama ada pensyarah, rakan-rakan, jiran tetangga dan masyarakat Arab setempat dalam kondisi kita di sini mengatasi sempadan agama dan bangsa, bahasa mahupun budaya, adalah dituntut. Sempadan jantina sekalipun, harus lah dilintasi dalam kadar yang sepatut dan sewajarnya, bukan tidak bekerjasama secara mutlak. Begitu juga adab bergaul dengan alam. Maka bukanlah post ini untuk bercerita tentang ikhtilat itu yang telah beberapa kali saya sentuh dalam tazkirah di dalam kelas.. Huhu.. Asyik modal sama sahaja~

Dalam berbincang itu, Hidayah tiba-tiba mengaku yang dia tidak reti bagaimana mahu menerangkan pendapatnya. Ayatnya, "tak macam Humairah, Amal citer Humairah pandai berdebat."

Kenangan Menyertai Pertandingan Bahas Bahasa Arab



"Debat" bersama Rakan


Ayat ini mengimbas kembali kenangan zaman kegemaranku berdebat dan bermujadalah. Sama ada dengan rakan-rakan sekelas mahupun rakan karib, terutama geng kamcengku yang kadang-kala sengaja menimbulkan persoalan untuk berdebat sedangkan jawapan dan kata sepakat sudah kami jelas. Cuma, Zahidah dan Amirah sememangnya "ahli bahas" yang sangat baik, terutama Zahidah yang sangat paنar mempertahankan posisinya sebagai pencadang walaupun jelas dengan kesongsangan tajuk yang disokong.

Keadaan ini sedikit sebanyak, membuktikan manusia sangat berbakat dalam menegakkan benang yang basah. Dengan susunan ayat yang kemas, dan penyampaian yang meyakinkan, sehingga pendengar mampu menerima kebatilan sebagai kebenaran, kerana gagal mempertahankan kebenaran sedia ada dengan bukti yang lengkap.


Justeru, Autar atau Fakta?

Maka, kadang-kala saya terfikir kembali, benarkah dalam setiap debat itu aku berusaha menegakkan kebenaran atau berjuang untuk kemenangan? Dalam sesi BTN contohnya, jurulatih sering kali meminta peserta menjawab persoalan berkisar tajuk yang dibentangkan. Dan setiap kali memberi respon, saya akan menjawab dengan mind set, "kursus ini bertemakan ketuanan Melayu, setiap hujjah perlu menyokong Ketuanan Melayu. Setiap bukti mesti berkisar pengisian daripada ceramah. Setiap ayat penguat mesti selari dengan matlamat BTN."

Maka saya berjaya. Saya berjaya meyakinkan jurulatih bahawa saya berfikiran neutral, dan menerima semua pengisian degan baik. Saya mampu meyakinkan jurulatih bahawa saya pendokong ketuanan Melayu. Sebagai contoh, dalam satu sesi, jurulatih meminta kumpulan kami membentangkan hak keistimewaan Melayu dari sudut pendidikan. Maka isu Penyata Razak, isu kuota biasiswa, isu sekolah jenis kebangsaan perlu dikupas. Dan saya berjaya mengeluarkan hujjah mengikut matlamat kursus, sedangkan pendapat saya berlainan. Ini satu contoh yang nyata dalam berhujjah demi kemenangan.


Masih Berlaku

Dalam kehidupan seharian pula, kita mampu memikirkan berbagai-bagai alasan untuk menghalalalkan tindakan, mempositifkan pemikiran. Contohnya, dalam berforum atau berdiskusi di ruangan internet, ramai di kalangan kita sangat hebat. Setiap ayat mampu diulas dan diputar sehinga nyatalah kesalahan ayat tersebut. Maka, si pengeluar ayat tadi akan meneruskan dengan hujjah untuk membela ayatnya pula, sehinggakan benda yang sangat remeh juga dihurai dengan sangat hebat. Sedangkan, andai dikeluarkan dalam bentuk praktis, mungkin sahaja mereka akan bersetuju di atas satu tindakan yang sama sahaja.


Debat Harian

Dalam satu contoh yang lain, saya berdebat demi kebenaran. Dalam satu kesempatan, saya berpeluang duduk lepak bersama beberapa rakan sambil berbual-bual. Di antara kami ada Seorang rakan saya yang sangat lah anti-couple sebagaimana "mujahidah" Islam yang lainnya. Dalam keadaan di sekolah saya itu, saya melihat kecendurungan menghalang secara total sebarang bentuk perhubungan antara pelajar lelaki dan perempuan lah yang telah menjadi antara akibat merebaknya budaya couple. Maka, secara tidak langsung, akhirnya "lepak" kami itu menjadi medan mujadalah. Saya berdiri di atas "stand", perkara ini tidak seharusnya menjadi main focus kepada Badan Dakwah dan Badan Disiplin. Kerana menghalang dan perkataan "jangan" itu sebenarnya lebih banyak memberi kesan galakan. Manusia, makin dihalang, makin dicabar, makin seronok, makin adventure katakan..

Contohnya, usia remaja merupakan usia mencari perhatian, mendambakan kasih sayang. Dalam usia ini, siapa yang berjaya memecahkan rules maka dia lain dari yang lain. Because Rules are made to be broken right?? huhu.. Maka perhatian akan diberi kepadanya. Dengan tidak langsung, kaedah menghalang secara mutlak ini hanyalah akan menambahkan bilangan couple dari golongan remaja yang berjiwa memberontak. (dan saya juga antara remaja yang sangat memberontak jiwa..apenyer ayat daa). Dengan itu, hanya golongan yang dekat kepada tarbiah, dan memegang jawatan, sebagai menghormati jawatan sahaja akan terselamat. Itupun belum pasti.

Tapi akhirnya saya putuskan malas berdiskusi lanjut, kerana tajuk ini sangat common. Lelaki dan perempuan. Kisah cinta. Kisah couple. Kisah cintan yang sangat biasa. Yang akan terjadi juga pada satu titik, cuma bezanya melalui cara yang syar-3i atau tidak. Itu sahaja. Cinta itu fitrah manusia, anugerah ALLAH yang sangat berharga, menolak dan menghalangnya bererti kufur nikmat. Maka tugas yang seharus dipegang oleh para polis cinta ini adalah memastikan kefahaman pesalah cinta diperbetulkan, diperkemaskan, dan iman mereka dibantu peningkatannya agar mereka akan dengan sendiri mampu menjaga diri. Dengan kata lain, bukan sekadar menghukum, tapi mencari jalan penyelesaian.

Ini contoh isi kandungan debat demi kebenaran, bukan kemenangan, di kala saya terasa sangat terbuka hati untuk menerima sebarang kritikan, tapi pada masa yang sama cuba sedaya mempertahankan apa yang benar dari kaca mata saya dan memperbetulkan dan berbincang dengan lebih mendalam sekiranya perlu diperhalusi.

Maka, berdebatlah demi kebenaran, bukan kemenangan.

وجادلهم بالّتى هي احسن



7 comments:

  1. whoaa~~hebat2

    memg anugerah Allah buat org yg pndai berdebat utk kebenaran nie..
    xramai ade skill tu..
    yg xtahu cne nk tegakkan kebenaran akhirnye terpakse tunduk dgn org yg tlah 'menang'

    mendalam maksud..
    i luve that quote, "rules are made to be broken"
    hahaha

    manusia memg suka memberontak...
    tp adekala nye, kene ikut jugak rules tu,
    sebab rules tu lah yg membawa manusia ke jalan kebenaran...

    wajadilhum billati hia a7san...


    ~tunjukilah kami jalan lurusMu~

    ReplyDelete
  2. hahah.. sorry jah,,, malas ar nk log in utk komen, kui2.. rules are really made to be broken, unbroken rules aren't rules. rite?? haha..

    aiwah, klu x takder lah islam diturunkan lengkap dgn tasyri3. to rules the people on how to life, to guide us, as the manual of life.. hurm.. huhu..

    ReplyDelete
  3. haha..xyah log in...
    tulih je trus c2..

    hehe..
    blo plop utube buleh tag kat video,..xtau pom..huhu

    ReplyDelete
  4. ha.. tu lah,. tetiba je napok cam blh edit baru nih.. buat je la.. tp xdok la seterer swishmax, blh letak time frame, effect etc.. blh buh hok tu je.. nk pnjgkn kotak pun tak leh.. haha.. klu cacat video tuh sorry ar.. men letak je tag tuh.. sambil2 belajar.. pastu malas doh nk tgk balik kesan dio.. hik2..

    ReplyDelete
  5. hehe..lmo doh dop main kakah utube nie...

    nnti cuti ah xplore..

    ReplyDelete
  6. isk3..humairah capub nme kite!!! x suke3!!(mengegeleng sekuat hati~)
    xnk kwn humairah da psni..:((
    humairah kutuk kite lm blog..
    waa x suke3..(smbil gaye mghentakkn kaki ke lntai..:p)
    terse taw!!..isk3

    (gye x matured)

    klu berurusn ngn org sekeliling, tu bkn dipnggil muamalat ke?? x kesah la laki ke pompn..hehe ke pnggil ikhtilat gk??

    erm agk pelik klu ckp penjual yng sdg berjual beli ngn pelanggnnye dikatakn sedang ber'ikhtilat'...lebih 'mesra' kalau dikatakn sdg bermuamalat..

    syu ro'yak??

    (abes la psni kuar plak post bru kutuk ak..huh nakut aje ek..)

    ReplyDelete
  7. Oh, memandangkan sahabat saya ini pemalu orangnya, maka saya edit nama itu,, huhu...

    Btol, muamalat istilah plg tepat, tp ikhtilat pun ada ikhtilat syar'ie dan ikhtilat tak syar'ie, batas dlm muamalat harus jelas. :D

    ReplyDelete

Saya telah menulis, kini giliran kamu. Pandangan dan perkongsian kalian amat saya hargai. ^_^